Sök:

Sökresultat:

2547 Uppsatser om Användarens deltagande - Sida 1 av 170

Responsiv Design ? Möjlighet att implementera utan testning

Responsiv design syftar till att en webbsida ska anpassa sig efter anva?ndarens enhet, oavsett enhetens ska?rmstorlek. Arbetet har ga?tt ut pa? att ta reda pa? om man kan utveckla en framga?ngsrik responsiv design som fungerar pa? ma?nga typer av enheter enbart med en persondator som utvecklingsplattform, och pa? sa? sa?tt undvika att beho?va genomga? en stor process med testning. Resultaten visar att det a?r fullt mo?jligt. .

Deltagande demokrati i Venezuela

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka Venezuelas möjligheter att bygga en deltagande demokrati genom att jÀmföra situationen och processen i Venezuela med statsvetenskapliga teorier om deltagande demokrati.Den venezolanska regeringens mÄl Àr ett fullstÀndigt avskaffande av valdemokratin och ett införande av en allomfattande deltagande demokrati. För att uppnÄ detta byggs en deltagardemokratisk struktur upp vid sidan av den traditionella.Det som talar för en utveckling av den deltagande demokratin Àr de medborgarförsamlingar som byggts upp, och förÀndringar i landets ekonomiska system. Det frÀmsta hindret Àr maktdelningen mellan nya och gamla strukturer. MÄnga av de traditionella problemen med deltagande demokrati har övervunnits, mycket eftersom övergÄngen till deltagardemokrati Àr planerad att vara mer djupgÄende och fullstÀndig Àn vad de flesta statsvetenskapliga teorier utgÄr ifrÄn.Slutsatsen Àr att det finns goda möjligheter att utveckla en deltagande demokrati i Venezuela, men att utvecklingen pÄ mÄnga sÀtt Àr osÀker..

LÀroböckers förmedling av politiskt deltagande : En kvalitativ textanalys om förmedlingen av politiskt deltagande i fyra lÀroböcker för samhÀllskunskap 1a1 och 1b i den svenska gymnasieskolan

Den hÀr uppsatsen studerar lÀroböcker anpassade för gymnasieskolans grundkurser i samhÀllskunskap för att undersöka lÀroböckernas beskrivning av politiskt deltagande. Syftet Àr att undersöka om lÀroböckerna uppmuntrar till politiskt deltagande. Ytterligare syften Àr att undersöka om lÀroböckerna fokuserar pÄ nÄgon form av det politiska deltagandet samt om det finns nÄgon skillnad mellan lÀroböckerna för de praktiska- respektive de teoretiska programmen. UtifrÄn tidigare forskning och teori skapades ett analysschema. Analysschemat innehÄller fyra fÀlt: parlamentariskt kollektivt politiskt deltagande, parlamentariskt individuellt politiskt deltagande, utomparlamentariskt kollektivt politiskt deltagande samt individuellt utomparlamentariskt deltagande.

Pedagogers deltagande i leken - Förskolebarn och pedagoger berÀttar

Detta examensarbete belyser pedagogers deltagande i leken sett ur barns och vuxnas perspektiv. Syftet med examensarbetet Àr att tydliggöra barns syn pÄ pedagogens deltagande i leken pÄ förskolan. Syftet Àr ocksÄ att synliggöra pedagogens tankar kring sitt eget deltagande i leken för att kunna jÀmföra de olika perspektiven. Dessa tvÄ perspektiv jÀmförs slutligen i en analys. De frÄgor som arbetet utgÄtt ifrÄn Àr: Hur talar barn om pedagogers deltagande i leken?Hur agerar barn dÄ pedagoger deltar i leken? Hur talar pedagoger om sitt eget deltagande i leken? Hur agerar pedagoger dÄ de deltar i leken? Studien bygger pÄ kvalitativa undersökningar med intervjuer och observationer av förskolebarn och pedagoger.

Pedagogers deltagande i leken ? sett ur barns perspektiv

Detta arbete belyser pedagogers deltagande i leken, sett ur barns perspektiv. VÄrt syfte Àr att belysa hur barn ser pÄ pedagogers deltagande i leken. Vi vill ?se vÀrlden genom barns ögon? (Arnér och Tellgren, 1998, s. 70) och med deras ord beskriva hur pedagogers deltagande i barns lek kan te sig för dem.

Socialt kapital och politiskt deltagande

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om betydelsen av socialt kapital skiljer sig Ät mellan olika former av politiskt deltagande. Med olika former av deltagande avses dels att rösta, vilket hÀr benÀmns passivt deltagande, och andra mer aktiva former sÄsom att demonstrera eller kontakta en politiker. Socialt kapital definieras i termer av nÀtverk och tillit. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr att tillgÄng till nÀtverk bland annat ökar sannolikheten att bli tillfrÄgad om att delta i aktiviteter, medan tillgÄng till tillit tycks öka en individs benÀgenhet att offra av sin egen tid för det gemensammas bÀsta.Datamaterialet som anvÀnds Àr den svenska delen av European Social Survey frÄn 2002.Logistisk regressionsanalys visar att tillgÄng till formellt nÀtverk Àr förknippad med en högre sannolikhet för bÄde aktivt och passivt politiskt deltagande, medan tillgÄng till informellt nÀtverk inte Àr relaterat till politiskt deltagande. Vidare Àr hög tillit till rÀttsvÀsendet förenat med en mindre benÀgenhet till aktivt deltagande, medan hög tillit till politiker Àr positivt relaterat till aktivt deltagande.

Kvinnors politiska deltagande i irakiska Kurdistan : en kvantitativ studie

Syftet med denna studie Àr att undersöka kvinnors politiska deltagande i irakiska Kurdistan. utifrÄn syftet undersökt sex frÄgestÀllningar: Hur stor andel av kvinnorna i irakiska Kurdistan röstade i förra valet, Àr medlemmar i ett politiskt parti, arbetar i ett politiskt parti, har kontaktat en politiker eller deltagit i en manifestation, vad kvinnor sjÀlva anser vara vilka faktorer som hindrar deras politiska deltagande samt om det finns ett samband mellan utbildning och kvinnors politiska deltagande. En enkÀtundersökning genomfördes i irakiska Kurdistan. Arbil, Dohuk och slemaniya, sammanlagt mottogs 200 enkÀter. Resultaten visar att det politiska deltagande Àr högt bland de undersökta kvinnorna i alla deltagandeformerna.

"Jag hatar ju samling" : Aktionsforskning kring elevers deltagande i samling.

Vi Àr alla olika och har olika behov och förutsÀttningar. Men vi har alla rÀtt till en likvÀrdig utbildning anpassad efter alla dessa olikheter. LÀrarna pÄ en skola i VÀstsverige kÀnde i takt med att klassen vÀxte i storlek att de kanske inte riktigt klarade av att möta alla dÀr de befann sig. Ett utvecklingsarbete tog form och med hjÀlp av aktionsforskning valde lÀrarna att utveckla samlingarna i en F-1 klass med 25 elever. Syftet med studien var att ur ett deltagarperspektiv se hur elever, i samlingar, kunde uppfattas inkluderande och deltagande utifrÄn deras förutsÀttningar och behov.

Deltagande och inflytande : - ur ett genusperspektiv pÄ skolidrotten

Syftet med studien var att undersöka hur elevers deltagande och inflytande ser ut under idrotten i skolan, ur ett genusperspektiv samt hur eleverna uppfattar sina möjligheter till deltagande och inflytande. För att ta reda pÄ detta genomfördes en fallstudie pÄ en F-6 skola i en Är 4 klass. Data samlades in via triangulering dÄ semistrukturerade intervjuer med idrottslÀrare, parintervjuer med utvalda elever, tvÄ kvalitativa observationer samt en enkÀtundersökning i en helklass Àgde rum. Parintervjuerna Àgde rum i anslutning till enkÀten och observationerna skedde under tvÄ idrottslektioner i skolans idrottssal. Resultatet visade att elevernas deltagande i huvudsak var aktivt dÄ idrottslÀraren introducerat ett poÀngsystem i syfte att öka det aktiva deltagandet.

Realisering av e-Deltagande genom webb 2.0 : En mall till webbtja?nster för konsultation av medborgare

Den hÀr uppsatsen utreder möjligheterna att realisera e-Deltagande genom webb 2.0.Genom att kombinera teori frÄn de bÄda Àmnena och observationer frÄn nÀmnvÀrda utförda realiseringar, utvecklas en mall till en webbtjÀnst för e-Deltagande som nyttjar funktioner frÄn webb 2.0.Ur litteraturstudier och observationer identifierades ett antal nyckelfunktioner samt vilka aktuella problem som finns inom realisering av e-Deltagande. Dessa problemomrÄden var: anonymitet, moderation, att slutplacering baseras pÄ exponeringstid, att liknande bidrag tar röster frÄn varandra samt röstningsmetod. För att lösa dessa genomfördes en process för deltagande design med testdeltagare frÄn olika intressegrupper i omrÄdet. Utvecklingen genomgick tre iterationer med framstÀllning av prototyp och testsessioner under vilka mallens olika lösningar och funktioner optimerades och validerades.Uppsatsen bidrar med ett steg i utforskningen av omrÄdet. Genom att tillÀmpa den mall som tagits fram kan offentliga instanser konsultera sina medborgare för att generera fram nya idéer och engagera dem i samhÀllsutformningen. .

Palestinska kvinnors politiska deltagande i kontexten av Israel-Palestinakonflikten - en studie om medborgarskap och genus

Denna uppsats behandlar Àmnet palestinska kvinnors politiska deltagande i kontexten av Israel-Palestinakonflikten, Israels ockupation av Palestina och det palestinska folkets Intifada. Politiskt deltagande Àr en central del i politiska rÀttigheter som i sin tur Àr en central del i T.H. Marshalls medborgarskap. SÄledes Àr studien av politiskt deltagande en studie av medborgarskap. Vi talar om formellt och i synnerhet substantiellt medborgarskap, om palestinska kvinnors faktiska förutsÀttningar och möjligheter att utöva sina rÀttigheter och skyldigheter, det vill sÀga medborgarskap.

Har religionen betydelse för integration? : en religionssociologisk studie med fokus pÄ flyktingens Äsikter angÄende den religiösa gemenskapens betydelse för integration

Uppsatsen syftar till att undersöka om ett aktivt deltagande i en religiös gemenskap kan pÄverka integrationsprocessen, d v s nyinflyttade utlÀndska personers möjligheter att kÀnna sig delaktiga i en för dem helt ny form av kultur och samhÀlle. Jag har avgrÀnsat mig till att fokusera pÄ de nyanlÀnda flyktingarnas uppfattning om detta. Vad tror de sjÀlva om den religiösa gemenskapens betydelse för integration? Att göra en studie som mer direkt visar pÄ om deltagande i religiös gemenskap har betydelse för integration anser jag krÀver betydligt mer omfattande undersökningar under en lÀngre period, med t ex jÀmförelser av hur de nyanlÀnda flyktingarna efter en viss tid uppnÄtt ett för dem positivt deltagande i det svenska samhÀllet stÀllt i relation till deltagande/icke deltagande i en religiös gemenskap.Syftet med uppsatsen Àr att söka kunskap om nyanlÀnda utlÀndska medborgare i Sverige upplever att ett deltagande i en religiös gemenskap har betydelse för deras möjligheter till deltagande i den nya samhÀllskontext man kommit till, d v s om ett aktivt deltagande i religiös gemenskap pÄverkar integrationen. Förutom den psykologiska dimensionen - anser man den religiösa gemenskapen ha en praktisk funktion i en ny samhÀllskontext? Detta har lett till följande frÄgestÀllningar;· Vilka förutsÀttningar och möjligheter har mÄlgruppen att praktisera sin religiösa tro?· Hur uppfattar mÄlgruppen den religiösa gemenskapens funktion? Uppfattar man den som en inre angelÀgenhet, som en yttre angelÀgenhet eller bÄde och?.

Den fria lekens betydelse. Pedagogers deltagande och syn pÄ barnens fria lek

Den fria lekens betydelse - Pedagogers deltagande och syn pÄ barnens fria lek (The importance of childrens free play - Educationalists participation and view on childrens free play). Vi, Dzana och Alexandra har i vÄr studie valt att belysa tre pedagogers tankar om barnens fria lek. UnderfrÄgor som vi har anvÀnt som hjÀlp till vÄr studie Àr: Hur ser pedagogerna pÄ barnens fria lek? Hur arbetar pedagogerna för att utveckla barnens fria lek? Hur deltagande anser pedagogerna att man ska vara i barnens fria lek? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi valt att anvÀnda oss av bÄde intervjuer och observationer som i sin tur kompletterar varandra. Deltagarna i vÄr studie bestÄr av tre pedagoger, en förskollÀrare, tvÄ barnskötare samt barnen pÄ den valda avdelningen. Syftet med studien Àr att belysa de tre pedagogernas deltagande i leksituationen med barnen pÄ den valda avdelningen. Vi har med hjÀlp av intervjuer och observationer undersökt vilka tankar pedagogerna har om den fria leken för att sedan undersöka hur dessa stÀmmer överens med deras handlingar, detta frÀmst genom samspelet mellan pedagogerna och barnen i barnens lek.De viktigaste resultaten under vÄr studie Àr att de tre pedagogernas syn pÄ barnens lek Àr av stor betydelse, pedagogerna anser att man som pedagog skall vara deltagande i barnens lek pÄ barnens villkor. Under studiens gÄng visade det sig att pedagogernas deltagande till största del handlade om att samtala istÀllet för att inta en roll och delta i leken pÄ barnens villkor. Nyckelord: Deltagande, fri lek, förhÄllningssÀtt, pedagoger, utveckling..

Deltagande i demokratin

Titel: Deltagande i demokratin ? En beskrivande studie om ungdomars politiska deltagande genom kommunikationen av sina hjÀrtefrÄgor.Författare: Sandra Hansson och Lisa SnÀllUppdragsgivare: ADAKontaktperson: Matilda LindvallKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapTermin: Höstterminen 2010Handledare: Jan StridSidantal: 37 sidor + bilagorSyfte: Att beskriva ungdomars politiska deltagande genom hur de kommunicerar sina hjÀrtefrÄgor.Metod: Kvalitativa intervjuer, Kvalitativ textanalysMaterial: Transkriberade samtalsintervjuer, VÀst-SOM 2008Huvudresultat: Med det demokratiideal som formulerats i Demokratiutredningen Är 2000 menar man att det Àr den deltagande demokratin som bör efterstrÀvas. Denna syn pÄ demokrati har som riktlinjer att fostra en aktiv medborgarkÄr och ser deltagande som en plikt snarare Àn en rÀttighet. Iresultaten frÄn vÄra samtalsintervjuer, ser vi att hjÀrtefrÄgorna finns dÀr och att de flesta har en stor samhÀllsrelevans. Det generella bland respondenterna Àr att de inte kommunicerar sin hjÀrtefrÄga i nÄgon större utstrÀckning.

Deltagardemokratins förhinder : En fallstudie av det medborgerliga deltagandet i Framtid Oskarström

En intensiv förÀndringsprocess har kunnat identifieras runt om i Sveriges kommuner dÀr en rad reformer genomförts i syfte att skapa forum för ökat medborgerligt deltagande. Syftet Àr att pÄ sÄ vis stÀrka demokratin pÄ lokal nivÄ. I Halmstads kommun arbetar man med medborgerligt deltagande i flera projekt, Framtid Oskarström Àr ett av dem. Det finns dock en spÀnning i debatten kring om den lokala demokratin stÀrks genom att arbeta med medborgerligt deltagande. Omfattande kritik har riktats mot det deltagardemokratiska idealet, ÀndÄ arbetar Sveriges kommuner intensivt med att öka det medborgerliga deltagandet i politiska projekt och processer mellan de allmÀnna valen.Denna uppsats har tvÄ stycken syften.

1 NĂ€sta sida ->